min bil logga T

SERVICE

Det är viktigt att kolla upp exakt vad som ingår i service!

Bilen behöver kontinuerligt underhåll det är ett som är säkert. Varje bil från fabrik får ett serviceprogram som man skall följa.
Många bilägare har tron att ju äldre bilen är, desto mer kan man slarva med servicen, vilket är helt fel.
Man slarvar inte med sin tandborstning bara för att man blir äldre?!

Vår tro är att ett serviceprogram som noggrant testats och tagits fram av biltillverkaren skall gälla hela bilens livslängd och är inget man ska slarva med.

Bilarna av idag har längre och längre serviceintervaller, det är dock ingen garanti att allt håller till nästa service. Det är många yttre faktorer som tex väglag, körschema och körsätt som alla på sitt sätt påverkar komponenternas livslängd och att bilen kan varna "dags för service" betydligt tidigare.
En del bilmärken och modeller har återkommande fel och då rekommenderar vi hellre våra kunder att åtgärda/byta före intervallen för att vara på den säkra sidan. Att vänta in i det sista kan bli väldigt kostsamt.

Eftersom vi utför service på så många olika märken och modeller gör du bäst i att kontakta oss om du vill du veta mer om service och pris för just din bil.

Ring, maila eller använd kontaktformuläret på respektive verkstads kontaktsida.


Vi har också prisgaranti!

Offerter kan skilja sig väldigt i pris mellan verkstäder och för att kunna ge prisgaranti krävs att man ser över offertens verkliga innehåll.

För att kunna matcha priset du fått hos annan verkstad behöver vi;

  • Att du visar upp en giltig offert på service eller reparation från annan verkstad inom 5 mils radie där det tydligt framgår vilken service/reparation det avser.
  • Offerten får ej vara äldre än 30 dagar
  •  Samtliga servicepunkter, olja och reservdelar finns specificerat på offerten och följer din biltillverkares rekommendationer
Prisgarantin gäller på offerter till ordinarie pris och kan inte kombineras med andra erbjudanden och/eller rabatter. Gäller ej vid serviceavtal.
 

Viktiga parametrar att ta reda på först innan du prisjämför offerter

Innan du bestämmer dig för vart du vill lämna in din bil bör du ta reda på om verkstaden KAN utföra allt som behöver utföras på bilen. Om inte - behöver du då komplettera med någon åtgärd på annan verkstad och har du kollat upp vilken kostnad som tillkommer för det? Det brukar sällan bli billigare - snarare tvärtom.

Det här behöver du först ta reda på;

  • Görs servicen enligt tillverkarens riktlinjer och avsätts den tid som fabriken rekommenderar?
  • Kan verkstaden utföra servicekampanjer, produktförbättringar och uppdateringar enligt biltillverkarens riktlinjer?
  • Använder verkstaden original reservdelar och "rätt" olja enligt biltillverkarens rekommendationer?
  • Har verkstaden nödvändiga specialverktyg och diagnosinstrument som är anpassade för just din bil?
  • Har verkstadens tekniker rätt utbildning, kunskap och kompetens för att ta hand om just din bil?
  • Kan verkstaden utföra kaross och lackkontroll så att ev rostskyddsgaranti gäller?
  • Kan verkstaden stämpla din digitala servicebok?  Viktigt för att nybilsgarantin ska gälla
  • Ingår förlängning av vägassistans försäkring i samband med servicen?