min bil logga T

DIAGNOS & FELSÖKNING

Hur långt är ett snöre?

Dagens bilar är långt ifrån de logiska och gedigna bilarna från förr där man i princip bara "bytte ut" delarna.

Branschen har konstaterat att det har aldrig varit så bra kvalitet på bilarna som idag. Men med bra kvalitet kommer också extremt avancerad teknik.
Idag styrs bilar av väldigt många olika små datorer, sk styrdon och gateways, en del modeller är lättare att laga än andra men vi ser att utvecklingen går med explosiv fart, framför allt i säkerhetsteknik, karosseri och pyroteknik och telematiken.

Ett bilmärke har som vision att ingen skall kunna krocka med deras bilar, låter som en dröm men faktum är att det har testats under en längre tid och man ser att tekniken för det fungerar väldigt bra.
Utvecklingen de kommande åren kommer att innebära många nya tekniker och funktioner.

Faktum är att en del nya bilmodeller som kommit ut den sista tiden styrs av så komplex teknik att felsökning av dem snart kan liknas med "rocket science". Hybrid och eldrift blir allt vanligare på våra vägar.
Visste du t.ex att i en Opel Ampera/Chevrolet Bolt finns fler källkoder än vad en Boeing har?!

Vi får ofta frågan om vad en felsökning kostar. Idag är det väldigt svårt att säga, man kan likna det vid frågan "Hur långt är ett snöre"?
Prisbilden beror mest på vilken typ av felsökning det är som ska göras och på hur komplex bilmodell man har.

Vid komplexa fel som blir allt vanligare när tekniken blir mer avancerad kan felsökningskostnaden lätt skena iväg. Vi behöver ofta behålla bilen 2-3 dagar för att kunna utföra alla tester och felsökningsvägar som tillverkaren kräver.

Men för att du som kund ska kunna bedöma kostnaderna "hela vägen" så har vi valt att införa felsökningspaket med stegvis felsökning så du vet priset i förväg.