tpms

Vi på verkstaden är vana med att däckskiften går relativt fort att göra, vi brukar göra ett skifte var 20:e minut under däckssäsongen. Nu när TPMS kommit med i bilden kommer det bli svårare och svårare att utföra detta på kort tid.

Beroende på vad just ditt bilmärke har för typ av sensor och system för att aktivera/koda in/programmera in dem kan göra att ett däckskifte kan ta betydligt längre tid är vad ni är vana vid.

För att underlätta skiftet, uppge redan vid inbokning om ni har ett fordon utrustat med TPMS så vi kan boka av rätt mängd tid för din bil.

varför tpms?

Däcktrycksövervakningssystemet rapporterar i realtid information om däcktryck till föraren. Detta sker via en mätare, varningstext eller varningssymbol som uppmärksammar föraren om att ett däck har ett för lågt lufttryck.
Rätt luftryck minskar bränsleförbrukningen men sparar också miljön genom att minska utsläppet av föroreningar och avgaser.
Rätt tryck i däcken ger bättre köregenskaper men minskar också förutom bränsleförbrukningen även däckslitage, bromsträcka och minskar risken för vattenplaning.

hur fungerar det?

Varje hjul sänder en unik kod, för att bilen skall uppfatta vilket hjul som tappat luften. Det är vanligt att systemet är självlärande, vilket innebär att systemet själv fångar upp ett nytt hjuls signal efter ungefär 15-20 minuters färd.
Räkna med att hjulskiftet med TPMS både kommer att ta längre tid och medföra en högre kostnad allt beroende på om sensorn bara behöver aktiveras eller om den måste kodas om helt.
Vid aktivering eller omkodning krävs även speciell utrustning som kan para ihop sensorn till bilen. 
På en del bilmodeller kommer vi behöva koppla in oss i bilens styrenhet (OBD) vilket kommer medföra att det tar längre tid än ett vanligt däckskifte brukar ta. För din skull, se till att du har gott om tid att vänta.

vad ska man tänka på?

Att köpa ett komplett hjulet blir dyrare än tidigare men på sikt tror man att priserna kommer sjunka. TPMS sensorventiler varierar i pris och till en del bilar finns universalsensorer som passar.

Inuti varje sensor finns ett ett batteri som normalt har en livslängd på 5 år. Vid slut på batteri måste hela sensorventilen bytas ut, det kan bli dyrt.

Om sensorn i hjulet som man byter till har samma kodning, eller om bilens system automatiskt kan läsa av (är självlärande) går det utmärkt att byta hjul själv. Tänk bara på att hjul med samma signalkod måste placeras i samma position.

Om systemet varnar efter en tids körning, kontakta verkstaden.

Ibland kan de gamla hjulen behövas att tillgå för att kunna läsa av kodningen i dem och därefter kunna kopiera över  till de nya hjulen.

saxat från transportstyrelsens sida om tpms

"Sverige har valt att inte införa kravet på TPMS i de nationella regler som tar över när fordonet tagits i bruk. Det beror på till stor del på att  huvudsyftet med TPMS uppnås ändå, eftersom vi i Sverige skiftar mellan sommar- och vinterhjul två gånger per år. I samband med det bytet kontrolleras även däckstrycket vilket innebär regelbundna kontroller. På så sätt minskar risken för långvarig körning med för lågt däckstryck med svenska bilar.
Sverige har heller inga regler om att TPMS på personbilar ska kontrolleras vid exempelvis kontrollbesiktning"


Vill ni läsa mer? http://www.http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Aktuellt-just-nu/Dacktrycksovervakningssystem