däck

inte bara runda och svarta...

Däck är inte bara svarta och runda utan också det enda som är i kontakt med vägbanan och utgör en väsentlig del av trafiksäkerheten för dig som trafikant.

Att köra med slitna/snedslitna däck är inte bara farligt, det ökar din bränsleförbrukning avsevärt och försämrar dina köregenskaper drastiskt.

Alltför många åker runt med alldeles för dåliga däck, bara för att du uppfyller lagkraven betyder det inte att de uppfyller säkerheten!

hur ska man välja rätt sort?

Det finns en oerhörd bredd och variation på däck och priser vilket kan göra det väldigt svårt att välja.

När man väljer att köpa nya vinterdäck är det viktigt att välja däck som är anpassade för det nordiska klimatet. Vad det gäller sommardäck kan man titta på märkningen. Vi rekommenderar dig att alltid välja kvalitet före pris.

Säkerhet på vägen är viktigt!
 

sommardäck

Alla sommardäck ska ha en EU-märkning - inte olik den man kan se på våra vitvaror idag.

Märkningen ska hjälpa dig att se

  • Bullernivå: Det uppmätta värdet för bullernivå utanför bilen anges i decibel och klassificeras enligt en skala på ett, två eller tre streck. Tre streck är den maximalt tillåtna bullernivån.
  • Väggrepp på vått underlag: Klassificeringen av väggrepp på vått underlag för personbilar bestäms utifrån ett väggreppsindex från «A» till «G». Skillnaden mellan klass A och klass G är cirka 18 meter längre bromssträcka vid en hastighet av 90 km/h.
  • Bränsleeffektivitet: När det gäller bränsleeffektiviteten utgår den från en särskild koefficient för rullmotstånd (RRC). Klass A ger upp till 7 gånger lägre förbrukning jämfört med klass G.

Har inte däcket en EU-märkning är det INTE anpassat
för vårt klimat och tillverkat för marknaden utanför EU.

 

vinterdäck


Bra att veta om dubbdäck;
Det finns en del saker att tänka på så att vinterdäcken verkligen leder till en ökad säkerhet för dig som kör.
Däcken i sig är inte nog.
För att du ska kunna dra nytta av dina dubbdäck på is så är en försiktig inkörning att rekommendera under de första tjugofem milen. Undvik kraftiga accelerationer och svängar så att dubben inte lossnar.

Däckens egenskaper försämras när de slits. Skillnaden är märkbar och det gäller både dubb och dubbfria däck.

Ett dubbdäck kan slitas väldigt olika beroende på underlag och körsätt. Om dubben sticker ut mindre än ca 0.5 mm (nya däck 1,2–1,4 mm) gör den inte någon nytta, även fast däckmönstret är bra.

Hur bra ett vinterdäck än är i vinterväglag, så kan det aldrig mäta sig med det grepp du har med sommardäck på sommaren. Det betyder att du inte kan köra lika snabbt på vintern, dubbarna till trots. Sänk farten!

Fyrhjulsdrift gör inte bilen mindre sladdbenägen. Den maskerar i stället halt väglag, vilket kan leda till högre hastigheter än vad underlaget tillåter.
Med framhjulsdrift är risken för sladd mindre än med bakhjulsdrift, förutsatt att bästa däcken sitter bak.

De bästa däcken ska alltid sitta bak, för att minska risken för sladd. Sladd är en dominerande orsak till svåra olyckor med bilar utan antisladdsystem.