min bil i media

MOTORMAGASINET 31 MAJ 2017


Min bil nu under Autoexpertens paraply

Entreprenören Mickael Persson och hans företag Min Bil med sex anläggningar i Stockholmsområdet har slutit avtal med Autoexperten. Från 1 juli blir Autoexperten fullserviceleverantör och samtliga Min Bil-verkstäder ansluter sig till Autoexpertens verkstadskoncept med målet att bli ackrediterade verkstäder snarast möjligt.
Min Bil har valt att lämna sin tidigare leverantör Meca för att istället inleda ett samarbete med bilverkstadskedjan Autoexperten.
-Vi har haft en god relation med Autoexperten och dess ägare KGK genom alla år, säger Min Bils vd och grundare Mickael Persson. Det finns ett genuint intresse för kunden hos dem och de uppskattar den frie entreprenören. Vi behöver en partner som förstår att det inte är vi som ska ha delarna, det finns en bilägare i andra ledet som är den verklige kunden.
Min Bil grundades 2006 av Mickael Persson och hans pappa. Den första bilverkstaden i Sollentuna har utökats med anläggningar i Bandhagen, Bromma, Haninge, Vallentuna och nu senast Täby.
-Det har varit en rolig men stundtals tuff resa. Jag är en ’jobbig’ kund eftersom jag är väldigt bestämd med hur jag vill sköta mitt företag. Jag tänker långsiktigt snarare än kvartalsrapport och är fokuserad på att ha välutbildad personal och att ge kunden det lilla extra. Det finns många som kan laga bilar, det krävs mer om kunden ska komma tillbaka.
Företaget omsätter i dag omkring 45 miljoner kronor men har siktet inställt på att inom de närmaste åren nå 100 miljoner kronor. Vägen dit går inte i första hand genom fler anläggningar, tror Mickael Persson.
-Jag tror det viktigaste är att ha en personalstyrka med bred kompetens så vi kan ta alla typer av verkstadsjobb. Och så är lokalerna viktiga, det måste finnas utrymme för att expandera.
Autoexpertens Affärsområdeschef Anders Nilsson är mycket glad över att avtalet med Min Bil gått i hamn.
-Det är oerhört kul att ett så välrenommerat företag väljer att gå till Autoexperten. Min Bil är en prestigevärvning med sex stycken utmärkta anläggningar i Stockholmsområdet. De är riktiga bilverkstadsentreprenörer med ambition att växa. Att få in dem hos oss kommer att knuffa Autoexperten framåt, de kommer hjälpa oss med att utvecklas

motormagasinet feb 2017

svt plus besöker sollentuna

SVT Plus besöker oss för råd om hur man ska tänka vid anskaffning av en ny bil.
Att välja rätt bil är inte det enklaste men vi ger våra bästa råd förstås!
 

 DN ekonomi söndagsbilagan

DN besökte oss för att räta ut begreppen för varför det idag kan bli så dyrt att hitta felen på bilen.
Dagens nya teknik är så avancerad och att hitta felet kan vara mycket komplext förklarar vår VD Mickael Persson.
 

motormagasinet nov 2013

Första sidan och uppslag i tidningen Motormagasinet november 2013
 

rekommenderat företag 2017

För 3:e året i rad får vi utnämningen "Rekommenderat företag" av reco.se.
Vi hade aldrig fått det utan all den fina feedback från våra  kunder som lämnar sina omdömen efter besöket hos oss.

VI FINNS FÖR ATT NI FINNS - TUSEN TACK TILL ER!

vi finns på Facebook!

"doktorns dom" - DN motor

Doktorns dom över vår Merca, artikel i DN Motor

Sanningens minut närmar sig för vår unga gamling, den 23-åriga Mercan vi köpte i höstas. Hur har den klarat 17.700 mil och 23 års väderväxlingar? Vi bad bildoktor Mickael Persson och hans team om en diagnos.Det såg så bra ut när vi köpte bilen. Den repfria lacken i ljusgrön metallic glänste i höstsolen, kupén doftade fräscht, originalklädseln hade skyddats av överdragsklädsel, motorn startade direkt trots att bilen stått avställd länge och teknikern vid Bilprovningen i Falköping avslutade besiktningen med att signera ett rent protokoll.

Eftersom bilen inte körts mer än några tiotal mil de senaste fem åren och inte servats sedan dess beslutar jag mig för ett snabbt oljebyte i Falköping före avresan hem till Stockholm. – Oj, det är sällan man ser en W123:a i ett så fint skick, säger de hjälpsamma teknikerna på den lokala verkstaden.

Färden mot huvudstaden avlöper utan problem. Bortsett från den mjuka fjädringen i stolen är komforten hög. Bilen liksom svävar fram med en värdighet som få bilar från den tiden visar. Man kan invända att det inte var så många bilar som var slöare heller: 0–100/km i timmen på närmare 16 sekunder. Men det gör att man kör på ett annat sätt, lugnare och med mer framförhållning, särskilt vid omkörningar.

Styrkan med den här bilen är den gedigna känsla den förmedlar i stort och smått. Tung, massiv, som skuren ur ett stycke stål.
Bensinmätaren sjunker i takt med att milen avverkas. Påfyllningen i Solna visar att bilen dragit runt en liter per mil. Det är för mycket. En grundlig service med nya filter, tändstift med mera borde sänka törsten med uppemot tio procent.
Men åter till grundfrågan – hur spacklad är vår skönhet?

Därför står vi nu här hos Dr Mickael och hans oljiga kolleger på Min Bil i Stockholm AB, en fristående verkstad i Mecakedjan som servar flera olika märken.

Varför valde vi just den? Jo, vi gjorde som många andra ägare av äldre bilar gör – sökte på nätet och lät kundernas omdömen avgöra. Min Bil var tyngd av uppskattande kundbetyg, helt i en egen klass.

Hmmm. En grävande reporter får inte fästa så stor vikt vid positiva saker. Svagheter, dolda fel, fuffens och lurendrejeri är vad vi dras till. Inget är som det ser ut att vara. Inte ens en präktig familj i Falköping ­eller en rosad verkstad i Sollentuna får oss att helt sänka garden. Nå, Dr Mickael! Ge oss en diagnos!

Några dagar senare kommer vi tillbaka. Det känns lite nervöst, som i väntrummet hos tandläkaren. Visserligen har vi köpt bilen för redaktionens pengar, men ändå. Är bilen ett vrak blir vi utskrattade. Och utskämda hos ekonomiavdelningen.

– Vi har rostangripna bränslerör, rostskada i vänster hjulhus och kraftigt oljeläckage från bakaxeln, börjar bildoktorn med bekymrad röst.

– Ursäkta, hostar jag och försöker se om han möjligen läser högt ur fel journal.
– Och så saknar ni luft i reservhjulet.
– Reservhjulet, hör jag mig själv snabbt säga, mer lättad på rösten, som om tandläkarn bara rapporterat lite tandsten.
– Ja, men bortsett från det är bilen i toppskick. Invändigt är den ju som ny, säger Mickael Persson och tar av sig den gravallvarliga mask han antog när vi kom.

Hans kollega Tommy Persson, som lagat många Mercor i sin karriär, är lika imponerad.
– Det är sällan man ser en Merca 200 i det skicket. Bränsledningarna bytte vi baktill och rosten i hjulhuset svetsade vi. Läckaget av olja från vänster drivaxeldamask var enkelt fixat med en ny klammer. Ja, det var allt, summerar han.

Undersökningen kallas BilCert och omfattar 190 kontrollpunkter. Om man vill kan man köpa till ett mer utförligt prov med garanti.

Det kanske är inbillning, men det känns som om bilen rullar mjukare och drar mindre bränsle, att den andas bättre med nytt luftfilter och bränner bensinen effektivare med nya tändstift. Framtiden får utvisa.

Nya protokoll utlovas.

flödet på insta!

3

Välkommen till Min bil Täby